back menu

Filmspecial Franse Cinema - mode

Cultuurhistorica en docent filmgeschiedenis Sara Hoogveld verzorgt dit najaar een vierdelige special over de Franse cinema. Het tweede deel van de reeks bestaat uit een college getiteld La Parisienne, over mode en kostuums in Franse films.

Sara Hoogveld bespreekt deze middag de betekenis van het kostuum, zowel voor het verhaal, het personage als voor de vormgeving van een film. Het kostuum is ook één van de belangrijkste stijlmiddelen om een tijdsbeeld weer te geven. In de Franse cinema is het niet ongebruikelijk dat een couturier zijn medewerking verleent. Vaak gebeurt dit op eigen initiatief van actrices. Waar een kostuumontwerper vaak heel bescheiden te werk gaat, zal een couturier altijd zijn eigen visie uitdragen. De Franse elegantie in de cinema is daardoor onbetwist.

Centraal in dit filmcollege staat het idee van la Parisienne, een vrouw die zowel Frans als kosmopolitisch was, vrouwelijk én eigenzinnig. De filmfragmenten die worden vertoond zijn onder andere afkomstig uit de klassiekers LES AMANTS (Louis Malle, 1958), L’ANNEE DERNIÈRE À MARIENBAD (Alain Resnais, 1961), CLEO 5 À 7 (Agnès Varda, 1962), VIVRE SA VIE (Jean-Luc Godard, 1962), BAIE DES ANGES (Jacques Demy, 1963) en BELLE DE JOUR (Luis Buñuel, 1967). Samen vormen de scènes een mooi historisch overzicht van goedgeklede Franse ster-actrices, waaronder Jeanne Moreau en Catherine Deneuve.
regie:
NED 2017 • educatief • 150 min.